الأربعاء، 8 مايو 2019

الشاعر القدير / Yasser Abd Elhamid .. بما،، أن


بما،، أن
...........
بما ان ،، الحياه فيها،، ما يكفيها
و فيها سنين،، بتتراكم في ماضيها
حقيقة،، بتتقلب،، للضد،،
و ناس فيها،، ما تعرف،، حد
زمان العرق،، كان،،، بيمد
لكن،، الجد،، مات،، فينا،،!!!
بما ان،، الكلام بالصدق،، اصبح مالوش معني
في دنيا كبيرة ،، كدابة،، بتجمعنا
حقيقة ف بير،، و مخفية
تبان في الشكل،، مش هية
في ناس،، عارفاها،، مداريه
تقولها ف وقت،، مش لينا،،،!!!
بما أن،، اللي عاش موجوع،، بيتألم
ف غربة ما فيها،، أي رجوع،، ولا اتكلم
و عاش بيشوف،، حال الدنيا
و ناس،، فيها،، بقت،، تانية
تعيش،، أحلامها ،، بالثانية
لكن نسيت،، تعيش،، فيها،،،!!!
بما إن،، الناس عقولها،، ماليها،، ظن
و الاختلاف في الرأي،، أصبح شئ،، يجن
و اللي صابر،، ظل صابر،، طول حياته
و اتكتب عليه إخلاصه،، في شهادة ميلاده
عاش،، لغيره،، ما افتكرش،، انه يعيش، لذاته
و اللي منه ،، نكروا،، وجوده،، أطول حياته،،،!!!
إذاً،، و برغم كل الاختلاف،، اللي مضي
احتمال،، إن القلوب و الحنين ,, أصبح فضا
و السؤال في الحق،، عند،، اللي،، إبتدا
و ان الحياه الصادقة كانت،، في الزمان اللي مضى،،،
بقلم الشاعر / ياسر عبد الحميد،،،!!!

هناك تعليق واحد:

  1. و اللي صابر،، ظل صابر،، طول حياته
    و اتكتب عليه إخلاصه،، في شهادة ميلاده
    عاش،، لغيره،، ما افتكرش،، انه يعيش، لذاته
    و اللي منه ،، نكروا،، وجوده،، أطول حياته،،،!!!
    إذاً،، و برغم كل الاختلاف،، اللي مضي
    احتمال،، إن القلوب و الحنين ,, أصبح فضا
    و السؤال في الحق،، عند،، اللي،، إبتدا
    و ان الحياه الصادقة كانت،، في الزمان اللي مضى،،،
    الشاعر القدير / Yasser Abd Elhamid
    كثير من الكلمات تكتب
    لكن مواطن الجمال
    لا يراها
    إلا قلب مسستشرف
    لمراقي النجوم
    وأنت لا شك
    من هؤلاء الشامخين
    في السماء العلياء
    ما أجملها من همسات
    لك كل الاحترام والتقدير
    مع أمنياتي لك بالسعادة والهناء
    تحيتي لك
    خالد العطار

    ردحذف

الشاعر القدير / Ayham Al Yuosef‎‏ .. ما الحب يا سادة

الشاعر ‏‎ Ayham Al Yuosef ‎‏ النص / ما الحب يا سادة ................... مدرجة في Blogger مرئية لمحركات البحث تم التسجيل والتوثيق على blog...