سيد الاحزان
............
يا سيد الاحزان
تايه فى كل مكان
مكتوب عليه الحرمان
بتدور ع الامان
طب بص كده جواك
مشتاق بيستناك
وانت بتهرب بعيد
للاهه والتنهيد
عايش دور الشهيد
ومالجراح بتزيد
يا سيد الاحزان
انا قلبى ليك اوطان
موج بلا شطآن
ونبع صافى حنان
هات مركبك وتعالى
مش محتاج القواله
بحر هنا وهناك
تلاقى شوقى معاك
ربان بيستناك
يتمنى بس ر ضاك
ياخدك لبر امان
ونعوض الحرمان
ترجع ليالى زمان
يا سيد الاحزان
بقلمى سماح ابراهيم
الشاعرة القديرة / Samah Ebrahim Shama
ردحذفالمؤﻟمَ آننا تجرح أنفسنا
بضحكآت وهميه
نقول أننا بخير
وفي داخلنا تعآني الكثيرر !!
لنعيش في سراب وغربة مشاعر
فــــــ الشوق
في كثير من الأوقات يبكينا
ونتأسف على ما مضى
مع أن البكاء لا يعيد أحداً
ولا يحيي الزهور الذابلة
ولكن التعبير بالكلمات
هو أبلغ وسيلة للحديث
حينما يكتمنا الحنين
الشاعرة القديرة / Samah Ebrahim Shama
لابد من فتح صفحات جديدة
لنكمل المسير إلى رائحة الأمان
ونسكن أكواخ الحب
ونتخطى عتبات البؤس
وتنقش ابتسامة على الشفاه المرتجفة
ونتفائل من الآتي من جديد
الشاعرة القديرة / Samah Ebrahim Shama
كلماتكِ لسيد الأحزان
فاقت الروعه
وقلمكِ خط حروف
في منتهى الرقى
أحسنتِ وأبدعتِ وتألقتِ
تحيتي لكِ
خالد العطار