يا ابني
.........
ياابني لا معايا عقد الدار
ولا عندى
عقار والشقة ايجار
سايب لك السيرة الحلوة
والتقوى
تحميك م الاخطار
عمرى عايش مرفوع الراس
وعمرى
مجلبت لك العار
لا سرقت ولانهبت
ربتكوا حلال
لاجل تكونوا ابرار
ودخلت معارك
ياما لكن عمرى
م كنت خاين او غدار
اللى ظلمنى واجهتة
وشى ف وشة
من غير جبن وفرار
وواجهت الظلم
وقاومت ووقفت
قدام كل ظالم جبار
يمكن اللى انا سايبة
شايفة قليل
لكن دة ارث الاحرار
صون نفسك
واحفظها
امشى عدل
العدى فيك تحتار
بقلم ..
الشاعر/ عبد المنعم حمدى رضوان
ردحذفالشاعر القدير / Hamdy Radwan
راااااااااااائع
وصايا وحكم أب حكيم
ما أجمل سماع هذه الكلمات
بما تحملُ وصايا للمستقبل
هو كذلك الأب بكل حب وحنان
يترك للأبن أرث كبير لحياة سعيد
أرث ما هو بمال بل هو بحب وأحترام
الأب لايمكن أن يكون
أبداً بخيلاً في عواطفه مع أبناءه
هو كذلك
شعور رائع حينما يشعر به الأبناء
شاعرنا القدير
هنا وجدنا قلم يكتب بمتياز
وإنسان رقيق
خطُ بـ أنامله أرق الكلمات
فها هنا أنت
شاعرنا القدير
نقلت لنا مشاعرك
بإحساس رقيق
تعايشنا معك
فكان لقاءنا معك
الأروع في الوصف
والتصوير للأحداث
لما مضى ولما هو قادم
دمت بكل خير
فلا تحرمنا من نبض قلبك
تحيتي لك
خالد العطار