مجنون بهية
مدرجة في Blogger مرئية لمحركات البحث
تم التسجيل والتوثيق على blogger برقم 1441 بتاريخ 12 / 8 / 2019 م
......................
قلت اجرب امسك
القلم
و أكتب زاى غيرى
عنك يا بهية
يا أميرة يا بنت
الناس يا متربية
عليكى دلال
و خفة دم
تحير العقل
و تشفى القلب
المهموم
و تخليه ينسى
ليالى الاسية
يا بهية
يا ست الحسن
ناوى أكتب عنك
اغنية تتغنى
على الربابة
و السمسمية
يا عم يا مغنوتى
شد وطر الربابة
و سمعنى موالى
عن العاشق الولهان
و الأميرة بهية
لو قولتوا عنى
مجنون بهية
زمان كان فيه
قيس مجنون
ليلى
بهية هى ليلى
و قيس زمان
هو هو انا
فى زمانكم
قالوا عنى
مجنون بهية
مايهمش قالوا
من هنا لسنة
الجاية
أنا هافضل طول
عمرى اعشق
عيون بهية
و لو حد شفها
زاى ما شفتها
كان مشى فى
الشوارع
حافى
ويصرخ بكل
ما فيه من قوة
لا تلومونى
أنا عاشق
رموش بهية
يا أميرة يا ست
الحسن
انتى فى الملاية
ألف و الجلابية
غزالة من البرية
خرطة عيونك
توهت المراكب
فى البحر
حتى المحيط
هاج معرفش
منين المياه
جاية
السفن بتدور
عليك فى كل
ميناء يا ست
الحسن يا بهية
فتحتى بقلبى
الف
شباك و مشرابية
بالله عليكى
حنى على شوية
القلب دأب فى
عيونك يا ام
العيون السوداء
و الرموش الساحرة
و الشفايف الحلوة
دية
انطقى اسمى يمكن
اعرف أناملى شوية
أنا من سنين
تاهت مخدتى
و الحصيرة باتت
تسالى النوم على
يا ست الحسن
يا بهية ،،،،،
بقلم ..
محمد الاصمعى ابوعمر
مدرجة في Blogger مرئية لمحركات البحث
تم التسجيل والتوثيق على blogger برقم 1441 بتاريخ 12 / 8 / 2019 م
......................
قلت اجرب امسك
القلم
و أكتب زاى غيرى
عنك يا بهية
يا أميرة يا بنت
الناس يا متربية
عليكى دلال
و خفة دم
تحير العقل
و تشفى القلب
المهموم
و تخليه ينسى
ليالى الاسية
يا بهية
يا ست الحسن
ناوى أكتب عنك
اغنية تتغنى
على الربابة
و السمسمية
يا عم يا مغنوتى
شد وطر الربابة
و سمعنى موالى
عن العاشق الولهان
و الأميرة بهية
لو قولتوا عنى
مجنون بهية
زمان كان فيه
قيس مجنون
ليلى
بهية هى ليلى
و قيس زمان
هو هو انا
فى زمانكم
قالوا عنى
مجنون بهية
مايهمش قالوا
من هنا لسنة
الجاية
أنا هافضل طول
عمرى اعشق
عيون بهية
و لو حد شفها
زاى ما شفتها
كان مشى فى
الشوارع
حافى
ويصرخ بكل
ما فيه من قوة
لا تلومونى
أنا عاشق
رموش بهية
يا أميرة يا ست
الحسن
انتى فى الملاية
ألف و الجلابية
غزالة من البرية
خرطة عيونك
توهت المراكب
فى البحر
حتى المحيط
هاج معرفش
منين المياه
جاية
السفن بتدور
عليك فى كل
ميناء يا ست
الحسن يا بهية
فتحتى بقلبى
الف
شباك و مشرابية
بالله عليكى
حنى على شوية
القلب دأب فى
عيونك يا ام
العيون السوداء
و الرموش الساحرة
و الشفايف الحلوة
دية
انطقى اسمى يمكن
اعرف أناملى شوية
أنا من سنين
تاهت مخدتى
و الحصيرة باتت
تسالى النوم على
يا ست الحسن
يا بهية ،،،،،
بقلم ..
محمد الاصمعى ابوعمر
تم التوثيق بـ عشاق الكلمة على الفيس بوك
ردحذفبرقم 1441 بتاريخ 12 / 8 / 2019 م
https://www.facebook.com/oshaq.elkelmaa/
تم التسجيل والتوثيق بموقعنا بـ المدونة الإلكترونية هنا بـ blogger ..
ردحذفبرقم 1441 بتاريخ 12 / 8 / 2019 م
للمشاهدة والتعرف على ما تم التوثيق له
أضغط على هذا الرابط
https://oshaq-elkelma.blogspot.com/
وسوف تظهر لكم ما تم التوثيق له ..
مدرجة في Blogger. مرئية لمحركات البحث
شكراً لتعاونكم معنا ..
خالد العطار
سيتم تكريم هذا النص بـ الأسابيع القادمة
ردحذف